UUDised
Eesti Disainiauhinnad 2024 näitus
Selgusid Eesti Disainiauhinnad 2024 võitjad
Selgusid Eesti Disainiauhinnad 2024 nominendid
Eesti Disainiauhinnad 2024 konkursile esitati ligi 400 tööd
Eesti Disainiauhinnad 2024 konkursi tähtaeg pikenes!
Noore disaineri auhinnad
Eesti Disainiauhinnad 2024 konkursi auhinnafondi väärtus kokku on üle 20 000 euro
Graafilise- ja meediadisaini auhindade kategooria läbis uuenduskuuri
Intervjuu Hegle Sarapuu-Johansoniga teenusedisainist
Intervjuu EDK juhataja Tiia Vihandiga Disainiauhindadest
Eesti Disainiauhinnad 2024 identiteedi lõi disainistuudio Unt/Tammik
Kuidas ennast ja oma töid konkurssidele/ auhindadele esitada
Tänavune Eesti Disainiauhinnad 2022 näitus saadetakse teele Pärnu Port Arturi keskusesse
Solarise Keskuse disainitänaval saab tutvuda Eesti disainiparemikuga
EDA2022 VÕITJAD ON SELGUNUD
EDA 2020 nominendid + žürii kommentaarid
Tänavusele Eesti Disainiauhinnad 2020 konkursile esitati kokku 235 tööd. Suureks üllatajaks oli Teenusedisaini kategooria, kus paistis positiivselt silma teenusedisaini kaasamine äriarendusse terviklike teenuse-kontseptsioonide loomisel ja rakendamisel. Samuti võib täheldada tõusvat trendi teenusedisaini kasutamisel avalikus sektoris, sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonnas.
Fotol: Geroli Peedu
Geroli
Peedu,
Teenusedisaini žürii esimees, kommenteerib selleaastaseid
Teenusedisaini kategooriasse pürgijaid järgmiselt: ‘‘Esitatud tööde suur hulk
näitab, et teenusedisain
on leidnud oma koha Eesti disainimaastikul
ning viimastel aastatel on selle rakendmine edenenud jõudsalt, nii
äriarenduses kui avaliku sektori innovatsioonis.‘‘ ‘‘Hea on ka tõdeda, et esmakordselt näeme
eksperimendipõhiste disainimeetodite rakendamist avalikus sektoris, sooviga katsetada uutmoodi teenuse toimimist "live" keskkonnas - see võiks julgustada ka teisi teenuse-arendajaid rohkem ekperimenteerima ja
agiilselt lähenema teenusearendusele," lisab Peedu.
Geroli Peedule sekundeerib Anders Bang Kiertzner (EDA 2020 žüriiliige, Taani), kes näeb samuti, et ühiskonnatasandil on teenusedisainil kujunenud Eestis väga tugev positsioon. ‘‘Olen vaadelnud mitmeid projekte, mis käsitlevad probleeme Eesti kontekstist lähtuvalt, ent pakutud lahendustel on kindlasti nii perspektiivi kui omadusi, et neid saaks kohandada ja rakendada ka rahvusvahelisel tasandil.‘‘ „Edaspidi tahaksin näha rohkem projekte ja algatusi, mis keskenduvad kestlikkusele ja ringlusele. Eestil on tänu tugevale tehnoloogia- ja loodusressursside sektorile ainulaadne ja kindel positsioon, mistõttu sooviksin näha neid kahte sektorit koos töötamas ning arendamas tooteid ja teenuseid, mis tagaksid kestlikuma tuleviku,“ innustab Kiertzner.
Tutvu
Teenusedisaini kategooria nominentidega siin: https://defol.io/eda/2020teenus/finalists
Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi juhataja, Kai
Lobjakase sõnul on tal eelkõige hea meel uute Disainiauhindade kategooriate üle (Disainimuutja, Aasta Disainitegu), mis
annavad kinnitust Eesti
disainivälja laienemisest ning avavad võimaluse disainis peituva potentsiaali
rakendamisest kohalikus kontekstis senisest laiemalt rääkida ning seda juba
täna olemasolevate, küll
väheste kuid heade näidete varal. ‘‘Hea on
näha koostööd avaliku sektoriga - selle
fookuse kaudu saab disaini mõjuväli märkmisväärselt laieneda. Uued
initsiatiivid, algatused ja eksperimendid, erinevate ekspertiiside kaasamisel
kriitilise mõtlemise rakendamine ning seeläbi võimaluste loomine ja võimalike
lahenduste katsetamine on sama olulised kui suurepäraselt toimivad lahendused, ‘‘ rõhutab Lobjakas.
Tootedisainiauhinna BRUNO rahvusvaheline zürii sõelus välja teise ringi jõudnud tööd, mille hulgast valiti veel omakorda nominendid. Kokku oli hindamiseks üles seatud 80 uudset toodet, mis on valminud viimase kahe aasta jooksul. Edasijõudnuid on kokku 24 ning nominente 11. " Žüriiliikmed hindavad kõrgelt Eesti disainerite püüdu kestlikkusele ja taaskasutusele, aga seekordne saak oli kahjuks väiksem kui eelmisel korral, ‘‘ tõdeb BRUNO auhinnale alusepanija, Eesti Disainerite Liidu juht Ilona Gurjanova. ‘‘Kas annab tunda COVID kriis ja sellest tulenev majandusseisak? Või on materjalipõhine disain loovutamas kohta immateriaalsele disainile? " kommenteerib BRUNO tulemusi Gurjanova.
Tutvu tootedisainiauhinnale BRUNO kandideerijate
ja nominentidega
siin: www.edl.ee/konkurss#14
Fotol: Janno Siimar
2020.
aasta Disainiauhindadel uuenduskuuri läbinud Graafilise ja Digitaalse disaini
auhindade nelja kategooriasse esitati sel aastal kokku 98 tööd. Janno Siimar (ADC*E juhatuse liige) on tulemusega
väga rahul: ‘‘Osalus oli suurem kui oskasime oodata.
Uued kategooriad ja uus lähenemine läks inimestele ilmselgelt korda ning tööde
vahel valimine oli äärmiselt raske. Hindasime seda, kui hästi tehtud töö
edendab meie ühiskonnale olulisi väärtuseid ning samas kategoorias sattusid
võistlema pakendid videotega ning kodulehed raamatutega. Esimese
aasta kohta oli tulemus väga hea, kuid samuti õppisime väga palju järgmiste
aastate tarvis. Peamiselt
said nüüd selgemaks kriteeriumid, milledele vastavaid töid otsime. Usun, et
disaineritel on põhjust olla uhke ning kuigi auhindu anname välja vähe, on
üldine tase siiski väga kõrge ja kiiduväärt.‘‘
Tutvu Graafilise ja Digitaalse disaini kategooria nominentidega siin: https://defol.io/eda/2020/finalists
Disainihariduse kategoorias on disaini mõistmine läinud laiemaks ning sel
aastal üllatas rikkalik valik ja eriilmelised kandidaadid. ‘‘Näeme, et
disainiharidus ajab oma võimsaid harusid nii era- kui avalikus sektoris,
haridusasutustes ja laste huvikoolides. Heade projektide taga on tugevad
eestvedajad ja meeskonnad, tihti ka valdkonnaülesed, mis kinnitab, et
disainiharidus on universaalne viis ühiskonna inimnäolisemaks muutmisel,‘‘
kommenteerib Anne Pikkov, Disainihariduse žürii esimees ja EKA
õppeprorektor.
Noore graafilise disaineri auhinnale Noor
Püss kandideeris sel aastal 8 ja noorele toote-,
tekstiili- või moedisaineri auhinnale
SÄSI, 16 noort disainerit.
SÄSI konkursil nägime palju tugevaid ja enesekindlaid
töid nii tudengitelt kui ka kogenud disaineritelt. Ühiseks nimetajaks oli hea
konteksti- ja eesmärgitaju, ent tulevikus sooviksime näha rohkem veenvaid
tõendeid, mis kinnitaksid selliste julgete sõnade nagu „innovatiivne“, „kestlik“
ja „ainulaadne“ kasutamist. ‘‘Kui soovite maailma oma disainiga muuta,
siis palun öelge ka, kuidas te seda teha plaanite ‘‘ on SÄSI žüriiliikme Anders
Bang Kiertzneri soovitus noortele disaineritele.
Kõikide EDA 2020 nominentidega saab tutvuda Eesti
Disainiauhinnad 2020 kodulehel: eestidisainiauhinnad.ee/uudised/eda-2020-nominendid
Arvestades praeguseid turbulentseid aegu, seoses COVID-19 puhangutega, siis sel
aastal toimub Eesti Disainiauhinnad 2020 jagamine 18.
septembril hübriidsündmusena, kus ühendame auhindade jagamiseks virtuaalse ja
füüsilise ruumi. Kes soovib, saab vaadata auhindade jagamist kodus diivanil,
büroos või stuudios, aga Disainiöö raames on kõik huvilised oodatud ka 18.
septembri õhtul Põhjala angaaridesse (Marati 5) Eesti Disainiauhinnad 2020 ühisvaatamisele,
kus on võimalik tutvuda
ka BRUNO näitusega. Mahutavus
oleneb võimalikest piirangutest ning võimalusel toimub järelpidu Botikus. Täpsem info peagi saadaval.
Eesti
Disainiauhinnad 2020 kõiki võidutöid saab
näha Viru Keskuse aatriumis 21. septembrist - 5. oktoobrini. Erinevalt
varasematest aastatest, rändab näitus edasi ka Võrru, Tartusse, Pärnusse ja
Narva. 14.-17. septembril toimuvad disaineritele ka erialased
seminarid ja töötoad, mida viivad läbi vastava valdkonna tipptasemel spetsialistid.
Iga kahe aasta tagant väljaantavaid
Eesti Disainiauhindu korraldab Eesti Disainikeskus koos Eesti Disainerite
Liidu, ADC*Estonia, Teenusmajanduse Koja ja Eesti Kunstiakadeemiaga.
Esmakordselt anti Eesti Disainiauhinnad
ühiselt välja 2012. aastal, tootedisainiauhinda BRUNO on antud välja aastast
2006.
AJAKAVA 2020:
10.
august: nominentide avalikustamine
14.-17. september: Seminarid disaineritele
14
- 20. sept: Bruno nominentide näitus Disainiöö raames Põhjalas
18. september: Eesti Disainiauhinnad 2020 võitjate
väljakuulutamine
21. september - 5. oktoober: Eesti
Disainiauhinnad 2020 võidutööde näitus
Viru keskuses