Selgus 9 parimat noort ja eriilmelist disainerit

30. august 2016, Tallinn

Noore disaineri preemiat SÄSI antakse tänavu välja juba kümnendat korda. Auhinna eesmärk on Eesti disaini järelkasvu kindlustamine, noorte disainerite loova ja iseseisva tegutsemise toetamine ja julgustamine ning uute loojate toomine meedia, avalikkuse ja eelkõige ettevõtjate huviorbiiti. Eriauhinna ühele noorele disainerile paneb välja Eesti suurima disainimeeskonnaga ettevõte Baltika Group. 

Sel aastal kandideeris noore disainer preemiale 18 väga tugevat kandidaati, kelle hulgast valis finalistid välja žürii koosseisus: Martin Pärn, Ville Jehe, Jonas Pettersson (Rootsi, Form Us With Love), Aap Piho, Jane Oblikas, Reet Aus ja Maire Milder.  

“Kandidaate oli küll sel aastal vähem kui eelmise korral, aga kõik disainerid olid väga tugevad ja esindasid väga erinevaid disainivaldkondi,” võtab kokku žürii esimees, disainer Martin Pärn. “SÄSI nominentide põhjal võib väita, et Eesti disaini tulevik heades kätes, väga kirju ning mitmekülgne. Finaali pääsenud tööde hulgas on nii Londoni moelavade kõrgmoodi, eksklusiivseid väikeseeriaid kui ka Brasiilia külakoolile bambusest tehtud mööblit ja lahendusi ravimite manustamiseks,” lisab ta.  

9 finalisti hulka pääsesid: Johanna Tammsalu, Kaisa Sööt, Roberta Einer, Karl Annus, Darja Popolitova, Maarja Mõtus, Kairi Lentsius, Mari Lights ja Karmen Saat.
Nominentide kõikide töödega saab tutvuda siin: http://defol.io/eda/2016sasi/finalists

SÄSI ja teiste Eesti Disainiauhinnad 2016 kategooriate laureaadid kuulutatakse välja pidulikul auhinnagalal 16. septembril kell 20.00 Kultuurikatlas.

Nominentide tööde näitus avatakse 12. septembril Viru Keskuse aatriumis, näitus jääb avatuks 25. septembrini.

9 nominenti:

Roberta Einer
, moedisainer



Žürii kommentaar:

“Eestlastele on lihtsam meeldida, aga rahvusvaheliselt suurele pildile pääsemine nõuab kindlasti meiesuguse disainiriigi kõrget tunnustust. Isikupärane ja julge looming.”

Kollektsioon AW16

2016. aasta sügis- ja talverõivaste kollektsioon loob tugeva, ent naiseliku mulje, kasutades selleks ülisuuri kujundeid, neoonvärve ja uusi materjale, austades samal ajal kadunud maailma sätendavaid kauboisid. Selles 15 esemest koosnevas kollektsioonis on Roberta stiil küpsemaks muutunud: ta kasutab tumedamaid värve ja on valikut laiendanud ülikondade ja ülerõivastega. Ta nihutab oma oskuste piire, õmmeldes motiive ja kaunistusi kvaliteetsetele kunstkarusnahast mantlitele, pöörates seega pea peale tavalise mantli kontseptsiooni, mille puhul näeme kaunistatud mantliosa karusnahast krae ja äärisega. Lisaks kasutatakse appliqué jaoks õrna vahatatud pitsi.  

Darja Popolitova, ehtekunstnik


Žürii kommentaar:

“Tugev ja isikupärane käekiri. Rahvusvahelise läbimurde potentsiaal on suur – ühendatud on uus ja värske lähenemine ning tehniliselt kõrge tase.”

TRANSCRYSTAL, 2016

TRANSCRYSTAL ehteseeria esteetikal on mitmetahuline olemus: selgete siluettide kõrval on ka läbipaistvuse müstika. Viidates Hans Christian Anderseni „Lumekuninganna“ muinasjutule, on ehete lähtematerjaliks kristall- ja tarbeklaasist vaasid, kausid või pokaalid. Käsitsi lõigatud ning poleeritud materjali osadest on tehtud ainulaadsed prossid, kõrvarõngad ja ripatsid.

Johanna Tammsalu, tootedisainer


Žürii kommentaar:

“Johanna on omanäolise käekirjaga sitke vaimuga disainer, kelle töö ja erialane tegevus on Eesti disainile rahvusvahelisemat au ja kuulsust toonud. Kõrgelt tuleb hinnata tema ettevõtlikkust – häid ideid on kõigil ent nende vormumine millekski käegakatsutavaks ja tiražeeritavaks on aastatepikkune visa töö, mille jaoks paljudel ei jätkugi jõudu.”

Väikesed Solid Spini lambid, 2016

Väikesed Solid Spini lambid on loodud klientidele, kelle elamise jaoks jäid esimesed keraamilised lambid liiga suureks. Solid Spini lambid sündisid tänu katsetustele, kus keerutasin igapäevaseid esemeid nagu kingad, prillid, raamatud, tassid, puldid jms. Mind huvitasid kujundid ja uudsed vormid, mis neid esemeid keerutades sünnivad.

Kairi Lentsius, moedisainer

“Tööstusliku lähenemisega moedisainer. Koostöös masinaga üritab ta leida uusi ja huvitavaid lõikeid ja jooni.”

Cut In, 2015

Projekt „Cut In“ uurib laserlõikamise võimalusi materjali manipulatsioonis ja kolmedimensiooniliste vormide loomisel. Kollektsioonis uuritakse laserlõigatud joonte väljendusviisi ja nende suhet kehaga rõiva konstrueerimisel ja drapeerimisel. Samuti on projekt ettepanek hakata mõtlema moetööstuses laserlõikamisest teisiti. Laserlõikamisest on seni mõeldud kui kaunistamisviisist, aga tegelikult võiks laseril olla disainiprotsessis palju suurem roll.

Kaisa Sööt, tootedisainer


Žürii kommentaarid:

“Hea näide disaineri kohanemisvõimest mistahes olukorras või kultuuris.”

Suvi Chair, 2015 

Suvi Chair sündis tellimustööna Brasiilia São Paulo regioonis asuvale Agudose küla koolile. Koolimaja ehitamisel kasutati vaid kohalikke materjale nagu muld, bambus ja puit ning meil paluti järgida sama põhimõtet. Protsess algas traditsiooniliste bambusmööbli valmistamise tehnikate õppimisega. Sellele järgnes kohapeal üles seatud töökojas bambusega katsetamine, et luua lihtne ja ladustatav bambustool. Istmena kasutasime külma ja tugevat hambapastatuubidest valmistatud plaatmaterjali, mis sobis troopilisse kliimasse hästi ja täiendas visuaalselt väga „savist“ koolimaja.  

Karl Annus, tootedisainer  

         

Žürii kommentaar:

“Karl on prillidega sammu edasi astunud ja loonud uued innovaatilised lugemisprillid.” 

Framed by Karl, 2016 

Disainer Karl Annuse valmistatud puidust prilliraamid valmivad Eesti tootemargi Framed by Karl all. Puitprillid on kerged, mugavad ning eelkõige silmapaistvad ja originaalsed aksessuaarid. Valikus on mudeleid igale maitsele ning prillid valmivad vastavalt kliendi mõõtudele ja soovidele. Väärispuidukasutus on kooskõlas Framed by Karli jätkusuutlikku tarbimist austava maailmavaatega. Prillikollektsioon koosneb nii varasematest kui ka viimase aasta jooksul loodud mudelitest. 

Karmen Saat, keraamikadisainer 


Žürii kommentaar: 

“Hindan kõrgelt tema suutlikust vormida eksperimentaalsed ja kontseptuaalsed ideed tarbitavateks ja nauditavateks tarbeesemeteks”

Karmeni tööd tähistavad tema tausta ja näitavad valvsust ka kõige tavalisematele detailidele. Ta kohtleb oma tööd kui kunsti projekti, mis võimaldab olla julge ja väljendusrikas. 16-aastaselt kolis ta Inglismaale, et jätkata oma kunsti arengut. Aasta töötas ta Hollandis keraamikuna, kus asutas ka oma stuudio.

 

 

Maarja Mõtus, disainijuht, teenusedisainer 


Žürii kommentaar: 

“Teerajaja ja väga tugev kontseptuaalne mõtleja, tugeva disainijuhi potentsiaaliga disainer. Selliseid disainereid vajame tulevikus väga palju.” 

Personaalne jaendamine, 2014 

Ravimite personaalne pakendamine lihtsustab ravimit tarvitavatel inimestel ravimite võtmist. See on põhjamaades levinud praktika, mis parandab ravisoostumust ja vähendab ravimiste jaotusele kuluvat õendustöötaja tööaega. Personaalne jaendamine on uus teenuse kontseptsioon, mis kombineerib raviminõustamise, personaalse pakendamise ja transpordi üheks tervikteenuseks. Personaalse jaendamisega kaasnev ravimikalender teeb osapooltele tarviliku ravimiinfo senisest oluliselt paremini kättesaadavaks.

 

Mari Lights 


2012. aastal alustas Tallinnas tööd ettevõte, millel ei olnud tol hetkel isegi kindlat plaani, millega täpsemalt tegelema hakata. Oli vaid hulk ideid ning 2 partnerit.

Tauri Mae ja Mari Saarepera on dünaamiline duo insenerist ja kunstnikust, kelle ühiseks kireks on disain. Kahe äärmuse koos tööle hakkamisel oli loomeprotsessil sama palju ühist kui nihkkaliibril ja pintslil. Aastate jooksul on sellest kujunenud kindel stiil ja väärtused, mille väljundiks on ühine disainistuudio. Kaks väga erineva tausta ja maailmavaadetega inimest on õppinud edukalt koos töötama. Kombineerides tehnilisi teadmisi kunsti ja disainiga tekkis midagi, mis on nende jaoks päris - Mari Lights. 

Lühter North, 2015 

Lühter North on inspireeritud üle saja aasta vanusest neooni valmistamise tehnoloogiast ja lühtri klassikalisest vormist. Nende kahe elemendi ühendamisel sai tulemuseks on industriaalse tooniga kaasaegne valgusti, milles on tunda sajandite hõngu.

Eesmärk oli luua valgusti, milles kaasaegsed tehnoloogiad ja materjalid kohtuvad nostalgilise äratundmisega. Industriaalse tooniga neoontorud ning lühtri aegumatu vorm kõnetavad korraga mitut põlvkonda ning sellega loeme eesmärgi täidetuks.