spikker ADC*E Väärtuspõhiste kategooriate tarbeks

15. juuni 2020, Tallinn

Fotol: Groveneer Visiitkaardid / Hmmm

ADC*E Väärtuspõhiste kategooriate puhul on tegemist uut tüüpi disainiauhindadega, nii Eestis kui ka mujal maailmas. Seetõttu on tekkinud ka palju küsimusi teemadel, kuidas oma tööd kirjeldada ja millist kategooriat leida või valida.

Janno Siimar (ADC*E juhatuse liige) proovib tekkinud küsimustele vastata ning iga kategooria juurde ka mõned näited tuua:

Kas kõikidele töödele on olemas kategooria?


Ei. Disaineritena teostame aastas kümneid, kui mitte sadu projekte. Paljud neist omavad sügavamat mõtet või edendavad väärtuseid, võitlevad maailma paremaks muutmise nimel. Kuid satub vahele ka töid, mis on lihtsalt tööd ja ei üritagi olla rohkem, kui nad on. Need tööd ei ole kuidagi halvad, kuid need sobivad ehk paremini mõnele teisele konkursile. Antud konkursi raames soovime hinnata just neid töid, mis on rohkem, kui lihtsalt tööd. Lisaks on sel aastal vaid neli kategooriat, need ei kata ka kõiki maailma muutvaid ideid, kuid kusagilt peab ju alustama.

Kas hindate pigem esteetikat või sügavamat mõtet töö taga?

Suurepärasel tööl on kõik paigas. Kuid antud konkursil keskendume pigem sügavamale mõttele, tähendusele ja väärtustele. Käeliseid oskusi hindame teistel konkurssidel, järgmine kord juba tuleval kevadel.

Kuidas valida kategooriat?

Valida on nelja kategooria vahel:

1. Jätkusuutlik areng


ehk tööd, mis kasutavad ja edendavad jätkusuutliku arengu, säästva tarbimise ja mõistliku materjalikasutuse ideid.

Siia kategooriasse sobivad kõik tööd, mille sisu või eesmärk on tuua esile jätkusuutliku arengu põhimõtteid. Eelmiste aastate tööde hulgast võiks siia kategooriasse hästi sobida.

Rahvusvaheline Puitarhitektuuri Konverents 2017 / BYNEW - Mis otseselt kutsub arutlema materjali ja elukeskkonna suhte üle:



Taaskasutatud jõulud: peapesu - Ka tarbetult uuesti tehtud reklaam on raiskamine ja reklaami taaskasutamine on väga hea viis hoida ära mõttetu prügi tootmist:


Groveneer Visiitkaardid / Hmmm - Mis on uudse, unikaalse materjali laiema leviku tagamiseks hädavajalikud suhtlusvahendid



2. Teadusarendus ja tehnoloogiline progress

ehk tööd, mis edastavad teaduse ja tehnoloogia viimast sõna, selgitavad ning populariseerivad teadmistepõhist lähenemist, mistahes eluvaldkonnas. Siia kategooriasse sobivad hästi kõik uudseid tehnoloogiaid populariseerivad või selgitavad tööd, näiteks:

Celestial / Brand Manual - Rakutehaste arenguplatvorm - kui viimasem sõna saab üldse olla?


Nato Küberkaitsekeskus (CCDCOE) / Tolm -
Tallinnas asuv NATO küberkaitsekeskus vajas enda tegevuse tutvustamiseks esitlusvahendeid ning Tolm teostas selle endale omases headuses.


Moco Socks - Innovatsioon ei tule alati suure rauast raketiga. Vahel tasub müüa kahe soki asemel kolm.



3. Majanduslik, sotsiaalne ja piirkondlik koostöö

ehk koostööprojektid, mis näitavad koostöös peituvat jõudu ning seda, et koos luues on võimalik saavutada enamat kui üksi pusides. Siia ootame töid, mis rõhutavad koos loodud väärtuseid.

Coop Panga lansseerimine "Rahnu saar" / Optimist - Coop Pank tuleb, et tuua pangateenused igasse Eestimaa nurka.


Toome ära!
 Uuskasutuskeskuse kampaania / Division



4. Kultuuriline ja lingvistiline mitmekesisus

ehk tööd, mis toovad esile mitmekesise ühiskonna huvitavamaid tahke ja näitavad, kuidas inimesed elaval teiselpool meie mulli ning lõhuvad stereotüüpe ja eelarvamusi.

Annika Haas "Meie, mustlased(We, the Roma)"/ Tuumik Stuudio - Väga mõtlemapanev teos, mis tutvustab mustlaste igapäevaelu, üdini kaunis, nii sisult kui vormilt.


Avame uksi sinu eest
/ Optimist - Eesti Eskpress aitab heita pilku elu varjuküljele, viies lugeja sinna, kuhu too omal jalal minna ei julge.


Ilu on kõigile / Divsion - Ilusad inimesed stiil.ee reklaamis võib olla oluliselt suurem pingutus, kui algul paistab.



Kes on žüriis?

Žürii kuulutame välja peagi - see koosneb disaineritest, aga lisaks ka laiemat sotsiaalset ja majanduslikku mõõdet pakkuvatest inimesstest. Lisaks oleme kutsunud žüriisse ka ADC*Euroopa juhatuse esindaja.

Kuidas oma töö esitada?

Lae defol.io keskkonda üles kuni 10 pilti oma tööst ning lisa juurde kirjeldus, milles selgita lahti, milles oli töö sisu ja eesmärk, kuidas see saavutati, mis probleemi sooviti lahendada kellele oli asi suunatud. Selgita lahti oma nägemus, miks see töö just oma kategoorias peaks olema edukas ehk kuidas konkreetseid väärtusi edendab. Selgita natuke töö käiku e. kuidas seda töö tehti, keda ja kuidas kaasati, milliseid meetodeid rakendasid. Selgita ka millise muutuse see töö endaga kaasa tõi. Ära arva, et kõik on siililegi selge – kontrollküsimus on, et kas inimene tänavalt saaks aru sinu töö sügavamast mõttest. Võta see aeg, et ise need aspektid päris põhjalikult läbi mõelda. Nii saame oma eesmärgile lähemale isegi siis, kui sa otsustad mitte midagi esitada. Me ei oota, et esitad kõik tööd, mille viimase kahe aasta jooksul oled valmis teinud, vaid kaks-kolm-neli kõige kõvema pauguga asja.
 

Kas te ikka mõistate, kui keeruline see kõik on?

Oo, Jah! Aga leiame, et see keerukus ongi põhjus, miks see teekond ette võtta. Usume, et disainerid loovad väga palju väärtust ühiskonnas, luues selgust, kujundades sõnumeid ja kasutajakogemusi, kuid me ise tihti ei peatu, et sellele väärtusele mõelda. Nii ei oska me kasutajate elu tihti väga sügavalt puudutavaid töid muud moodi mõtestada ja kirjeldada, kui läbi turunduslike terminite või hoopis loobume, sest keda see ikka huvitab või kes seda väärtust ikka mõistab. Ega vist keegi ei mõistagi, kui me ise ei õpi sellest rääkima.